Waarom voor bedrijven?
Voor bedrijven wordt het steeds interessanter om social media te gaan gebruiken. Ruim veertig procent van de bedrijven met tien of meer medewerkers gebruikt minimaal een social media account. Bij de grotere bedrijven wordt vaak al via sociale media gecommuniceerd. Bekijk zelf als ondernemer welk social media platform het beste bij jouw bedrijf past en ben bewust bezig met de tijd die erin geïnvesteerd wordt want het moet natuurlijk wel terugverdiend worden!
Gebruik
Vooral ondernemingen op gebied van informatie en communicatie gebruiken social media. Hierop volgend is de horeca ook een veel gebruiker van social media. In de bouw- en transportsector en ook in de industrie, blijft de social media achter. In deze sectoren wordt social media maar door een op de drie bedrijven gebruikt. De meeste ondernemingen gebruiken sociale media om het bedrijfsimago te verbeteren of te ontwikkelen en voor doeleinden in de marketing. Een aantal bedrijven werven ook personeel via sociale netwerken of werken op deze manier samen met zakenrelaties.
Belangrijke redenen om social media als bedrijf te gebruiken
Er zijn talloze redenen te bedenken voor het gebruik van social media als bedrijf. De drie belangrijkste worden hier kort aangehaald. De eerste reden is dat social media een fantastisch marketinginstrument is. Doordat vele mensen sociale mediakanalen gebruiken, is de doelgroep eenvoudig benaderbaar en aanspreekbaar. Bekijk bijvoorbeeld eens het social media gebruik van aanbieder Ziezo vakanties voor online vakantiehuizen (www.vakantiehuishurenonline.nl - vakantiehuis huren online) of de aanbieder van oa Movenpick koffie (Movenpick koffiebonen en gemalen koffie bestellen via koffietheeplaza.nl). Deze zetten beide social media in om in contact te komen en te blijven met hun klanten. Door deze werkwijze gaan ze beide zeer transparant om met zowel klachten als speciale aanbiedingen. De tweede reden is dat concurrerende bedrijven misschien al gebruik maken van social media. En niemand wil dat de concurrent op hem voorloopt. De laatste reden en misschien wel de belangrijkste is dat je je naamsbekendheid vergroot. Social media verbreed je doelgroep en vergroot daardoor je naamsbekendheid. Door vergroting van de bekendheid van je bedrijfsnaam kom je misschien ook wel weer in contact met een nieuwe doelgroep. Social media gebruik heeft dus veel voordelen voor het bedrijfsleven.