Social media en webshops

Veel webshops hebben baat bij sociale netwerken. Vooral op marketing gebied. Sociale netwerken helpen bij de optimalisatie van zoekmachines. Daarbij is uit onderzoek gebleken dat consumenten die via sociale netwerken terecht komen in een webshop en hier vervolgens een aankoop doen, gemiddeld twee keer zoveel uitgeven ten opzichte van een 'normale' bezoeker. Goed voor de business dus, die social media!

Nieuwe bron van bezoekers

Voor veel webshops is social media een nieuwe bron van bezoekers. Door bijvoorbeeld een facebook profiel aan te maken, worden webshops onder steeds meer mensen bekend. En die bekendheid zorgt voor mond tot mondreclame, ofwel viral marketing om in internettermen te praten. Toch zijn er ook valkuilen en belangrijke punten waar je bij social media rekening moet houden. Zo is de keuze van het social media kanaal belangrijk. Welk kanaal wordt het meeste gebruikt door de doelgroep die jij wil aanspreken? En hoe ga je social media integreren binnen je webshop? Door een social media plan op te stellen, zorg je dat de social media activiteiten aansluiten op je huidige marketing doelstellingen. Een parfumerie met giftsets als de Onlineparfumerieshop of kleding webshop als Uniqkleding zal voor mode artikelen een hele andere benadering moeten hebben dan een kerstpakketten aanbieder als kerstpakkettenidee.nl.

Tips voor optimaal gebruik

Social media kost veel tijd en in de wereld van ondernemen is tijd gelijk aan geld. Daarom is het belangrijk om het optimale uit het gebruik van social media te halen. Hiervoor een aantal tips voor de gebruiksoptimalisatie. Als eerste moet je webshop vindbaar zijn op sociale netwerken en dien jij als eigenaar van een sociaal profiel een sociaal netwerk op te bouwen. Door het posten van interessante berichten op je profiel, zorg je dat mensen geïnteresseerd blijven. Ook het in de gaten houden van de trends die zich voordoen op de sociale netwerken en hierop in te springen is een belangrijke tip waardoor je optimaal gebruik kunt maken van de mogelijkheden van social media.