Het rendement uit social media
Uit onlangs uitgevoerd onderzoek blijkt dat sociale media nauwelijks verkeer naar webwinkels genereert, hoewel het wel bijdraagt tot naamsbekendheid. Social media en mobiele applicaties maken het voor ondernemingen mogelijk om met de markt de communiceren maar ook met het bedrijfsleven. Ook samenwerken is een mogelijkheid die makkelijker gemaakt wordt door het gebruik van social media.
Kosten en rendement
Natuurlijk is het wel zo fijn om te zien of social media wel een positieve werking heeft voor je onderneming en de doelen die je gesteld hebt bij de start van het gebruik van social media. De return of investment, ofwel ROI is het rendement op investeringen en een steeds meer besproken onderwerp als het gaat over het bekijken van het rendement op het gebruik van social media. De inzet van social media is niet altijd gratis en de opbrengsten hiervan zijn vaak onbekend. Bij voorbeelden van kosten van social media moet je denken aan de tijdsinvestering maar ook de nodige software die nodig is voor het gebruik. Daarnaast is social media adverteren een goed alternatief gebleken, omdat er zo heel specifiek op doelgroepen geadverteerd kan worden.
Stappenplan
Natuurlijk wil elk management weten of social media een bijdrage levert aan het financiële resultaat. En dat kan alleen achteraf worden bepaald. Hiervoor zijn een paar stappen beschreven die je hierbij kunnen helpen. Als eerste is het belangrijk om op nul te beginnen met meten. Aan de hand van voldoende financiële gegevens kun je hierna de omzet in een figuur gaan illustreren. Hierna is het verstandig om een plan van aanpak en een tijdsplanning te maken voor het gebruik van social media. Hierdoor is de omzet later makkelijker te koppelen aan een activiteit. Door de omzet te analyseren kun je het ROI bepalen. Eerst meer weten over online marketing en social media? Volg dan bijvoorbeeld een cursus of opleiding voor online marketing en social media. Dan ga je altijd goed beslagen ten ijs.
Social media en webshops
Veel webshops hebben baat bij sociale netwerken. Vooral op marketing gebied. Sociale netwerken helpen bij de optimalisatie van zoekmachines. Daarbij is uit onderzoek gebleken dat consumenten die via sociale netwerken terecht komen in een webshop en hier vervolgens een aankoop doen, gemiddeld twee keer zoveel uitgeven ten opzichte van een '> Lees verder
Waarom voor bedrijven?
Voor bedrijven wordt het steeds interessanter om social media te gaan gebruiken. Ruim veertig procent van de bedrijven met tien of meer medewerkers gebruikt minimaal een social media account. Bij de grotere bedrijven wordt vaak al via sociale media gecommuniceerd. Bekijk zelf als ondernemer welk social media platform het beste bij jouw bedrij> Lees verder